elände

Just nu, till och med den 22 april 2009, kan man se en dokumentär på SVT Play som heter Mari Carmen España - Tystnadens slut som handlar om det spanska inbördeskriget (1936-1939) och/eller om dess efterdyningar. Jag har själv inte sett den än så den kanske är kass men jag tror att den kan vara intressant. Den är intressant. Naiv svensk åker ner till Spanien för att förstå mer om kriget och tystnaden efteråt.

Kanske har det varit väl mycket tystnad. Häromdagen nämnde jag det spanska inördeskriget för några vänner och i alla fall för den ena var det en nyhet. Men jag tycker nog ändå att det är upp till spanjorerna att "tala ut" om de vill, för det är deras elände. Fast visst är det illa att man i den svenska skolan inte får/fick lära sig något om det spanska inbördeskriget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0