skor

Jag har räknat och kommit fram till att jag just nu har 10 par skor (inkl. stövlar, m.m.) från svenska Vagabond. Ytterligare tre par har jag gjort mig av med (två var utslitna och ett par var för fula). Det betyder att jag har haft sammanlagt 13 par skor från Vagabond. Att jag kommer ihåg varje par skulle kunna ses som ett tecken på en osund relation till skor och till Vagabond. (Alltså de borde ju ge mig pengar för den här reklamen de får från mig, fast jag har ju inte så många läsare.)

Just nu pågår en tävling på Modett.se där man kan vinna skor från Vagabond.



Mitt första par Vagabond (i alla fall de som jag tror var mitt första par) var ett par bronsfärgade vinterkängor med mycket snörning som min mor köpte till mig. Då, i högstadiet, var kängorna de dyraste skorna som jag någonsin hade fått. Dessutom visade det sig att jag, som var ganska vanlig och otrendig, var helt rätt i tiden med mina älskade kängor. Jag hade dem länge trots att mina fötter växte en aning till. Om jag inte minns fel slängde jag dem så sent som för två tre års sedan vilket innebar att de hade varit i mina ägor i cirka tio år.

Perspektiv: Här sitter jag med mina många skor medan andra i världen varje dag tvingas kämpa för att överleva.



En lista av galenskap (ej i inköpsordning)
(1) Bronsfärgade kängor som dog (2) klumpiga platåsandaler i svart som bortskänktes (3) bruna skinnstövlar som ligger i träda (4) sportiga men tunga sandaler med gummisula (5) svarta skinnstövlar som slets ut och kastades bort (6) blåa utslitna loaferstygskor med ankarmotiv (7) svarta stövletter pompadourklack (8) svarta stövletter med pompadourkilklack (9) svarta skinnstövlar med högt skaft (10) svarta lackskor med liten kilklack och öppen tå (11) svarta pumps (12) våriga tygskor i färgen brownie (13) bruna gladiatorsandaler.


Kommentarer
Postat av: Sorken

Ja, det var ju rätt många vagabondskor...Men överallt i västvärlden äger vi ting som vi har i överflöd. Att vi använder våra kapital till överköp, skapar dock inte självklart problem för folk i länder som inte har vår köpkraft. Att du skaffar dig skor i mängd, för att använda eller för att ha undanställda - det kan i bästa fall ge arbete åt människor i s.k. u-länder. Men vad uträttar den i s.k. i-länder som snålar med inköp eller som låser in sina pengar på en bank? Ju rörligare kapital, dess fler kommer i åtnjutande av dem...eller? Det är möjligt att smålänningar förr med rätta kunde kallas för snållänningar. Men Gnosjöandan handlar inte om att sitta i egen källare och inget göra. Nej, det är att hitta ett tillverkningsbehov som i förlängningen ger jobb åt flera och pengar att dela. Det bästa stället för en invandare i Sverige, är det kapitalistiska Gnosjö...I en strid ström flyter stålar från invandraren i Gnosjö till den kvarvarande släkten i Kossovo eller Irak.

Kände att jag som sork ville "putta upp lite jord" igen!

2009-05-24 @ 00:18:12
Postat av: Kajsa

Det är bra sorken, putta upp jord. Jag kommer inte sluta konsumera men jag vill inte heller glömma bort att det finns människor som lever under helt andra omständigheter.

2009-05-24 @ 12:15:03
URL: http://whythis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0