black or white

Jag har läst många av Patricia Cornwells böcker om Dr. Scarpetta och jag gillar dem. Men jag har upptäckt att när hon beskriver utseendet hos människor skriver hon inte han var en vit lång man utan bara han var en svart lång man vilket får mig att tänka att alla de karaktärer som hon inte har angivit hudfärgen på då bör vara vita i hennes huvud. Vidare funderar jag på om detta är ett medvetet val och då undrar jag varför. Men det kanske inte är medvetet. Dessutom kanske hon tänker att andra karaktärer är svarta men att det inte är viktigt för historien att skriva med det. Jag kan inte låta bli att tänka att hon kanske bara umgås med vita medelålders överklassbrudar och dessutom skriver för dem. Jag vet inte. Jag svamlar nog lite. Men som jag skrev häromdagen så har jag alltid tänkt att Mr Wesley är en svart man, jag vet faktiskt inte om Cornwell någonsin har beskrivit hans hudton. Ganska oviktigt det här.

(Bild från en sökning på Google)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0